bland bilar, insekter, lanternor och böcker

I lördags var jag med Annika, Victor och Richard på Decathlon (typ Stadium) och inhandlade saker som de två äldsta pojkarna behöver för de ska åka på en skolresa nästa vecka. Till Verbier i Alperna. De ska åka skidor för hela slanten. När jag var mindre fick vi åka på skolresa till Höör. Men det var också kul. Fast i sexan kom vi faktiskt så långt som till Göteborg. Inte illa!

Sen bar det av till Ikea för inhandling av bröd och ost. Jag undrar lite över hur stor del av Ikeas försäljning av svenskt bröd som vi står för. Efter det bar det av för min del till Wangfujing. En stor shoppinggata och turiststråk som ligger precis öster om förbjudna staden som man får se som Pekings mittpunkt. Där stötte jag på en rätt stor Yao Ming.



Jag hamnade sedan inne i Foreign Language Bookstore där de har alla böcker man kan tänka sig. Second hand. Sprang på Da Vinci Koden och köpte den eftersom att jag och Erik har snöat in lite på Dan Brown för tillfället. Jag är halvvägs igenom den förlorade symbolen och Erik nyss köpt filmen Änglar och demoner.

När det mörknade hittade jag nog en del av den kvällsmarknad som sägs ska finnas vid Wangfujing. Där kan du köpa mat. Men det mesta sitter på spett. Det var lite för kallt utomhus för att jag skulle känna mig lockad. Efter det vandrade jag in på snack-street. Där känner jag mig inte heller direkt lockad att köpa något oavsett om det är kallt eller varmt ute. Den här gången vågade jag mig längre in än sist och ju längre in desto underligare saker fanns det att köpa. Skorpioner i alla storlekar, tusenfotingar, skalbaggar, TARANTELLOR och sjöstjärnor. Och allt på spett.







Igår var jag med familjen och tittade på bil. Det är ju rätt skönt att ha tillgång till en. Nu har både Johan och Annika sina kinesiska körkort så nu kan de också använda en bil. Vi kom nog till Pekings bil-mekka. Där låg bilhandlare efter bilhandlare. Efter det hamnade vi på en KINESISK restaurang där det antagligen var ytterst ovanligt att icke-kineser hamnade. Och det märktes. Vi var center of attention. Men vi gick därifrån en aning mättare än vad vi var när vi kom. Sen lämnade jag sällskapet och åkte in till stan och kollade på lite shoppingcenter och liknande.


Idag om två veckor åker vi till Vietnam. Det ska bli så skönt att slippa dra på sig långkalsonger, fleece och dubbla strumpor! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0