Guilin, Yangshou & Ping an

God afton!

Här sitter jag i min säng då en förkylning kommit flygande på mig efter vårt lilla äventyr i Guangxi-provinsen på lite mer sydliga breddgrader. Jag åkte dit med familjen lek o bus samt deras vänner Katarina och Martina som är på besök. För att sammanfatta våra fyra dygn i södern med ett par ord så väljer jag nog; vackert, storslaget och häftigt!

Vi anlände i Guilin tidig fredag förmiddag där vår kära guide Linda mötte oss. En glad kines med ett av de roligare och största leende jag någonsin sett. Vi åkte direkt till Reed Flute Cave. En enorm droppstensgrotta. Den var superstor och häftig. Efter det följde ett besök till Elefant trunk hill. Resten av dagen blev det lite vila på hotellet eftersom vi varit uppe väldigt tidigt. Sen bar det av mot kvällsmat på en fin restaurang där vi råkade beställa in allt för mycket mat. Men här gick det upp för oss att maten där var mer lik den kinamat man får i Sverige. Typ bambuskott och vattenkastanjer. Det har jag aldrig sett i Peking. Men bambuskotten var ju inte som de tråkiga vita som man får i hemma. Utan här var det verkliga bambubitar som kom in på tallriken. Inte så gott måste jag säga. Hur som haver åt vi upp och begav oss till en båt som skulle ta oss på en tur runt staden på dess fyra sjöar. Guilin var en väldigt häftig stad. Det riktiga Kina kändes det som. Det var lite så som jag hade föreställt mig Kina innan jag kom hit. Väldigt olikt Peking utan påminde mer om Vietnam. Sen att staden låg mitt bland alla fantastiskt vackra sockertoppsberg gjorde inte saken värre.



Dag 2, lördag. Vi blev hämtade på morgonen efter påskäggsletande för att ge oss ut på en 4-timmars båttur på Li river (eller Li livel som vår söta guide uttalde det) för att förflytta oss till Yangshou en liten söt by som är mkt beroende av sin turism men som ändå behåller sin charm eftersom att den ligger än mer tilltalande nära dessa vackra berg. Båtturen dit var fantastisk. Vi åkte i ett fantastiskt landskap med bergsilluett efter bergsilluett. Bamboo växte vilt överallt och då och då kom ett vattenfall. Kineser kom åkandes på sina bambooflottar längs med båtarna och det var en allmänt breathtaking upplevelese. Alla som råkar ha en kinesisk 20 yuan-sedel kan titta på den och se var det var vi åkte.
   Vi kom fram till Yangshou och dumpade av saker på hotellet sen hyrdes det cyklar och vi gav oss ut på en cykeltur bland bergen och det kinesiska jordbruket. Efter gropiga vägar och en timmes cykling kom vi fram till en liten flod där vi hyrde bambooflottar som vi åkte på två och två. Det var kanonmysigt! Sitta att slappna av i den stekande solen i ett av de mest storslagna landskap du kan föreställa dig med vattenbufflar badandes längs med sidorna. På kvällen blev det pizza då vi var lite trötta på kines-mat. Vi åkte och såg på en vattenshow med 600 deltagare. Än en gång rätt så häftigt.





På söndagen började vi med en busstur tills vi stannade till på ett te-plantage med tehus. Vi fick en snabb rundtur bland tebuskarna och sen blev det teprovning och det slutade med att jag köpte ett vitt te och ett grönt som skulle vara bra för skelett och liknande. Det kan ju inte skada tänkte jag.
   Vi fortsatte dagen i bussen genom ett landskap som nu ändrat sig till mer vanliga berg. Inte just det typiska sockertoppsbergen. Bamboo växte helt fritt och det fanns hur mycket som helst. Efter en väldigt enkel nudellunch mitt ute i ingenstans på ett ställe där de aldrig haft utlänningar tidigare fortsatte vi i riktning mot Long Ji risterrasser och Ping An som är en liten 600 år gammal minoritetsby som ligger på 1400 meter höjd. När vi inte längre kunde åka buss på de helt galna serpentinvägarna med den helt galna busschauffören så åkte promenadskorna på. Vi skulle såklart inte behöva oss för bagaget för det kom det ett par kvinnor som var typ 60-70 år och slänge upp i en stor korg på ryggen och började vandra upp för berget i raketfart. Det var en lite lustig upplevelse.
   Ping An är nog ett av de häftigaste platser jag någonsin sett. Husen var byggda på pelare och här och där kom det kvinnor som kom i sina häftiga dräkter och coola frisyrer. I den kulturen är det tydligen nästan ett måste att ha långt hår. Och då menar jag långt. På bilder såg vi när de satte upp varandras hår i den traditionella knuten som alla hade. Men håret var nästan ner till fötterna i utsläppt läge.
   Vi kom till vårt lilla guesthouse och fyllde på krafterna lite och sen bar det upp mot toppen av berget, där man hade en helt underbar vy över risterasserna som omringar Ping An. Man kunde inte riktigt se sig mätt. Vart man än tittade och så långt som ögat kunde nå fanns det risodlingar på de omgivande bergen. 
  På kvällen blev det restaurang där vi provade på det lokala bamboo-riset och bamboo-kyckling. Det var tillagat i bamboorör som grillades över öppen eld. Riset var inte min kopp av te men kycklingen var kanongod.







Sista dagen åkte vi till ett tigerreservat och tittade på deras 1500 tigrar. Det kändes lite mer som ett zoo än reservat. Så vi var lite besvikna på det. Efter en liten lunch åkte vi till flygplatsen där vi sade adjö till guiden Linda och begav oss tillbaka till huvudstaden! En häftig resa som sagt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej vännen.

Det ser ut som du har haft ännu en häftig resa. Du får verkligen uppleva och se olika delar av Kina.

Hoppas du mår bättre nu? Kram Mamma

2011-04-29 @ 20:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0