tjing tjong

Idag hade jag tänkt att lägga ut lite bilder på huset och så. Har inte varit så flitig med kameran än men det kommer väl.

Igår var jag på ett litet äventyr, skulle ju försöka ta mig till polisstationen för att registrera vart jag bor. Jag gick ner till vårt management där man kan ta kopior på sitt pass vilket var ett måste den här dagen. Då sa jag till killen att jag skulle registrera mig och han blev jättehjälpsam. Fixade papper till mig så att det skulle gå så smidigt som möjligt och han beställde taxi åt mig (tro mig, det kan man inte göra på engelska..). Jag fick ett nmmer att ge till taxichauffören så han skulle veta vilken station och vart vi skulle. Vilket jag tyckte var underligt för det finns en station inte så himla långt bort.
   Men men, vi åkte och TACK OCH LOV kunde denna chaufför några ord engelska vilket visade sig vara användbart eftersom vi åkte helt vilse. På rätt håll men vilse. Jag visste att jag var hemskt långt från huset för vi hade åkt i ungefär en halvtimme. Chaffisen hoppade ut och frågade varenda människa han såg om vägen. Efter många om och men kom vi fram till det här lillla lilla kontor som låg mitt inne i ett kinesiskt lähgenhetskomplex. Innan vi anlände hade jag inte sett en enda taxi på ungefär 10 min så jag började bli lite orolig över hur jag skulle ta mig hem igen men med hjälp av ett storslaget kroppsspråk fick jag chaffisen att förstå att han skulle vänta på mig tills jag var klar. Och det gjorde han, thank god!! Vi körde även fel på vägen hem men hem kom jag till slut efter en taxitur på nästan två timmar. Hela taxituren gick på 65 kronor ungefär. Ändå helt okej.

Nu har jag precis avslutat en skype-session med min kära mor. Tur att kineserna iallafall inte bestämt sig för att blockera det...

Imorgon bär det av till en annan compound som heter Capital Paradise för att kolla upp kinesiskakurser. Så att jag har något att göra när killarna är i skolan!

Här har vi då huset som jag befinner mig i för tillfälletett vardagsrum med en fantastiskt lila ljuskronavår uteplats :)jag i tv-rummet i källaren


Kommentarer
Postat av: Anna Fossto

Hej gumman!

Självklart kommer detta bli ännu en blogg för mig att följa ;-) Det ska bli jätte spännande och ta del av "alla" dina äventyr. Känner INGEN som varit som au pair i Kina.

Många långa kramar från alla i familjen Fossto Stockholm

2010-09-07 @ 17:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0