nu tar vi helg

Tjoo!

Har precis lämnat killarna på skolan, british school of beijing! Idag är vädret mycket finare, helt blå himmel för första gången. Annars har det legat ett tjockt dis över oss hela tiden tycker jag. Så får väl kila ut på en promenad eller en cykeltur idag. Hade gärna satt mig i vår lilla trädgård men de renoverar huset bredvid och där står fem kineser och tittar på mig som om jag vore en utomjording varje gång jag visar mig.

Igår hade jag min första lektion i kinesiska! Det var jättekul men supersvårt. Fick lära oss att uttala alla bokstäver. Det finns typ 7 stycken S-ljud. Inte lätt när hälften av dem lät exakt likadant i mina öron haha! Det var bara jag och en kvinna från Indonesien/Frankrike och vår lärare igår, nästa vecka tillkommer två studenter. Vi hade jättekul och det kommer nog bli bra! Kändes lite som om man gick i grundskolan igen. Man strtar verkligen från noll. Wô shì ruì diân rén= jag är svensk!







Ikväll blir det lite fredagsmys och sen en cykeltur till Pinnacle Plaza för restaurangbesök. Ska bli skönt att slippa laga mat :) Förhoppningsvis blir det löst i helgen då vi ska försöka få tag på en ayi (hushållerska).


På söndag ser det ut som om det blir en utflykt till MUREN!! Vi ska åka med en familj från Bryssel som också har flyttat till Peking som Annika känner sen dess. Det ska bli jättekul att komma dit, den ligger ungefär 10 mil så det blir en heldagsutflykt.



See you!


Kommentarer
Postat av: Emmsi

Yeah Mary kommer bli kines på riktigt ;) vad roligt att det fixade sig med kursen! Hur länge håller den på? :)

Hoppas du har en mysig fredagskväll, nu ska jag på morgonföreläsning.. :)

Njut på muren för oss också! :)

Puss min vän

2010-09-10 @ 07:56:06
Postat av: Maria

emmsi, den håller på fram til slutet av januari men har lite uppehåll över jul och nyår vilket är bra för då ska jag till Sverige!! jag ska försöka njuta så mycket jag bara kan på söndag :)

2010-09-10 @ 12:38:39
Postat av: Mamma

Glöm nu inte kamran utan fotografera mycket och lägg ut lite bilder så vi får se dig på muren. Kram Mamma

2010-09-10 @ 17:08:14
Postat av: Anna Lena

Hej maria hörs som du har det bra :-) Vi träffade Tony idag på "RIMI" så vi fick lite med info! Så spännande att få lära sig mandarin. Inte konstigt att byggarbetarna tittar det skull väl alla göra på en snygging som dig...... Kramar från Anna Lena m. familj (Sophia och Fanny stack till Sydamerika idag...)

2010-09-10 @ 18:18:59
Postat av: Maria

Hej Anna Lena! det är på rimi skvallret går alltså ;) Ja det ska bli kul att få se om man kan förstå sig på det här språket någorlunda bra! Jag har ju inte riktigt hunnit prata med Sophia sen jag kom hit, dels på grund av tidsskillnad och begränsade kommunikationsmedel :P Hoppas att det inte känns allt för tomt utan henne och om ni pratar med henne hälsa henne från mig. Kram!

2010-09-11 @ 03:13:22
Postat av: Fredrica

Hej Maria hoppas att allt är bra med dig,ska bli kul att följa din blogg och lycka till med kinesiskan :D min kompis som också är i Kina nu lyckades komma runt facebookblockaden via den här länken : https://www.astrill.com/

enligt henne ska du betala en viss summa varje månad och sen får du ladda ner ett speciellt program

hoppas det funkar !

2010-09-12 @ 13:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0