kalas!

God kväll!

Nu har jag en stund på mig så då kan jag berätta mer genomgående om familj och liknande. Familjen jag bor hos är svenska men pojkarna har aldrig bott i Sverige utan är uppvuxna i Bryssel. Pojkarna är Erik 12 år, Richard 10 år och Victor 8 år. Mamma och pappa i familjen är Johan och Annika.

Än så länge har vi haft fullt upp och det är bra för då har jag nog lättare kastats in i det hela! Första dagen så anlände jag kl 6 på morgonen kinesisk tid. Men jag var i svensk tid. Så direkt när jag kom till huset sov jag till kl 2 på dagen. Sen gick jag och Johan en promenad i området och han visade mig de mest esentiella sakerna. Sen kom pojkarna och det var kul att få träffa dem och det kändes bra.

Dag 2 skiljde sig inte jättemycket från det första eftersom det finns något som kallas för jet lag och jag kunde inte somna förrän ungefär vid femtiden. Tack och lov finns det en hel del amerikanska kanaler på TV så jag kunde titta på lite True Blood, How I met Your Mother och gud vet vad.

Måste bara berätta om vår roliga kinesiska larmpanel. Jag vaknade och skulle precis äta lite frukost, jag var ensam hemma, och då kommer en liten lustig slags ringsignal från den här panelen. Jag går fram och trycker på en av knapparna som hade börjat lysa. Och eftersom det endast står på kinesiska på den hade jag ingen aning om vad jag tryckte på. Men igång kommer en väldigt annorlunda larmsignal. En kinesisk kvinnoröst som upprepar tre eller fyra ord om och om igen. Om jag skulle beskriva det så lät det ungefär som om den sa : GO BACK TO BED. Fast det hade aldrig varit ett alternativ eftersom den här signalen blev högre och högre. Och där stod jag i panik och pyjamas. Till slut fick jag slänga på mig skorna och springa bort till "club house" som är ungefär som en recpetion för området och där fick jag berättat vad som stod på och då fick jag snabba mig hem igen för då var det två tekniska killar på väg redan som skulle fixa det hela. När jag kommer hem står Johan i dörren och undrar vad som tusan står på. Samtidigt anlände de icke engelsk-talande killarna och trycker på en knapp så att det slutar. Sen gick dem. Och där stod jag och Johan som två frågetecken. Vilke circus det var..

Igår, dag 3, hade vi hyrt en bil med driver för att vi skulle kunna göra lite större köp innan Johan åker på måndag och är borta tills början av oktober. Vi började med cykelshopping och efter många om och men så hade alla hittat vars en cykel som passade. Efter det åkte jag och killarna hem eftersom det skulle levereras ikea-möbler. Dessa skulle också monteras upp av fyra kineser utan kunskaper i engelska.. Men det gick och ni skulle sett dem. Ikeas "lättbyggda" garderober i all ära, men med de här killarna såg det busenkelt ut!! Och fort gick det!


Idag fyllde Annika år så det har varit kalas här. Familjen hade bjudit hem några från Annikas jobb, några från skolan och lite därtill. Det fanns ett stort urval på nationaliteter här idag. Svenskar, kineser, spanjorer, tyskar och britter. Det var trevligt och mycket folk. 27 personer kom vi nog fram till. Så nu har vi avnjutit en god middag och killarna sover och Annika och Johan är ute på en testrunda med sina nya cyklar.

Imorgon är det "första" riktiga dagen på jobbet. Johan åker iväg och det blir jag och barnen plus Annika i ett par veckor framöver. Fast imorgon är jag också lite nervig för jag måste åka till polisstationen och registrera att jag bor här. Och eftersom engelskan inte når så långt här som man hoppats kan det bli klurigt. Men så har Annika fått turen att få en assistent som är kanon som är kines men talar engelska som har sagt att det går att ringa henne om jag inte skulle förstå ett smack. Hennes namn är Yan Yan (stavning måhända felaktig) och hon har redan hjälpt oss ett par gånger vilket har varit perfekt.


Till alla mina vänner och alla som jag känner, facebook är inte tillgängligt i Kina så det går endast att nå mig på skype och msn. Om ett tag kanske jag kan få facebook att funka men jag väntar på lite instruktioner.


Nu ska jag nog försöka sova. Har en enorm säng vilket är vääääldigt uppskattat!

Sleep tight!

Kommentarer
Postat av: Petra

Hej! Hoppas du har det bra där nere!! Lärt dig äta med pinnar? :) Hemskt det där med Facebook! ;) Kram Petra

2010-09-05 @ 17:19:25
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: Johanna-Panna & Emma-Lisa

HEJ KINES! Härligt att det rullar på och att du verkar trivas än så länge. Vi har fått infon ang facebook (hur klarar du dig?!) och får helt enkelt gå bakåt i tiden och börja hänga på MSN igen ;)

Allt är bra här hemma med, vi har börjat skolan och har fullt upp med plugg redan..

Vi vill se bilder när du har tid? jättesvårt att föreställa sig hur det ser ut där du bor.

Ha det så bra så länge vår sköna böna!

Vi tar hand om ställningarna här hemma utan dig, så du kan vara lugn!

Massor av kramar

Johanna och Emma

2010-09-05 @ 19:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0