Idag har vi varit lite turister

Nî hao! (hej)

Veckan har har rullat på bra sedan min födelsedag, saker att göra hela tiden. Lite småsaker som måste fixas hit och dit så det finns nästan alltid något på agendan.

På kinesiskan går det bra förutom att ibland känns det som om tungan slår knut på sig själv när man ska försöka få fram vissa ljud. Kan tänka mig att jag har samma svenska dialekt på det hela som Svennis har på sin engelska. Fast min lärare sa i torsdags att jag pratade lite chinglish, och det gjorde jag just då. För mitt i en kinesisk mening dök det fram ett engelsk ord. Många språk som snurrar i skallen på de lektionern. Vi pratar engelska, ska lära oss kinesiska, jag är svensk och i vissa fall hjälper det att tänka på spanskan för ordföljen är samma där i vissa fall.
Men när man sen vistas utanför klassrummet känner man att det faktiskt är lönt, för man snappar upp något ord här och där och då känner man sig himla duktig.

Vårt lördagsnöje igår var ett besök på IKEA! Det är alltid lika kul och komma till ett Ikea utomlands. Massa bekanta ord. Kinesiska tecken på varje produktbeskrivning och helt plöstligt Ektorp, Klippan och Billy. En sak som vi inte har på Ikea i Sverige är kinesiska ätpinnar, men det hade man minsann här. Dess varunamn var Oleby. Kinesiskt, eller hur?



Det var hur mycket folk som helst, och det verkar som om kundvagnstrafiken var den samma som trafiken på vägarna. Tuta och kör. Se upp, här kommer jag! Jag och Annika stod och diskuterade detta fenomen över en klassisk korv med bröd utanför och vi tror att det kan bero på att så himla många kineser är ensambarn och är vana vid att de får lite som de vill utan konkurrens i hemmet. Men det var bara en tanke.

Hur som helst fick vi köpt hem en massa saker som vårt hem saknat. Konservöppnare (det är komplicerat att öppna en burk utan sådan..) , diskställ (i frånvaro av diskmaskin) och skålar och en massa annat smått och gott. Sen kom vi till den svenska mataffären där vi införskaffade tretton paket vetekakor, kaviar, daim och knäckebröd. Och lite diverse andra kul saker. Och ni kan va lugna, jag kommer överleva. Det finns norrlands guld och mariestad och svensk snaps där också. Sånt som man absolut inte klarar sig utan..

Idag har vi haft en superkul och bra dag. Vi började med en lugn förmiddag hemma och sen vid lunch åkte vi bussen in till stan och vågade ge oss ner i tunnelbanan och tog oss till Lamatemplet. Det var jättehäftigt. Det är ett tempel som byggdes på 1600-talet om jag inte minns fel. Det bestod av flera olika hus eller paviljonger. Inne i varje sådant hus var det en eller flera skulpturer av Buddha. Och några snubbar till som jag inte har lika stor koll på. I det sista huset fanns där 25 meter hög Buddhastaty, men den fick man inte fota. Överallt var där folk som bad och offrade rökelse. Det var rätt så häftigt att se. Utanför varje byggnad stod det stora kärl där man kunde lägga sin rökelse, så det luktade väldigt mycket överallt. Men det passade in när man var där faktiskt!





Efter lamatemplet åkte vi bort till en marknad som ligger rätt nära Annikas jobb. Vi hade inte så mycket tid på oss så vi gick mest runt och tittade utan att köpa något. Vi köpte lite filmer i en affär brevid. Annika köpte millenium-triologin. Lite lustigt!

Sen tog vi en taxi efter många om och men, och anlände 40 minuter för sent till vårt bokade bord på en restaurag som heter Dali Courtyard. Den ligger inne i en sån här hutong som är en gammal kinesisk liten gränd, som ligger bakom de största gatorna, man har inte en chans att hitta denna restaurang om man inte blivit tipsad om den. men gott var det! Fick in runt tio olika rätter som vi plockar av. Där fanns allt. Fisk, svamp, nudelsallad, springrolls, kyckling och ja hur mycket som helst till. Kanongott!




Imorgon är det första dagen för vår nya hushållerska eller ayi som det kallas här. Ska bli kul och se hur det går, med tanke på att hon kan typ fem ord på engelska.

Nu är det läggdags! Hoppas allt är bra och att ni haft en bra valdag :)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Nu ser jag att du kan äta utan kniv o gaffel. Ni verkar haft en trevlig dag. Kram från päronen

2010-09-19 @ 16:41:50
Postat av: Fredrica

Hej Maria låter som att du har det alldeles super. Hade tänkt be dig om en liten tjänst, hade du kunnat ta reda på annikas mailadress åt mig ? Jag ska nämligen skriva ett projektarbete som har med EU attt göra och vi ska besöka Bryssel så hade tänkt fråga henne om kontakter. Hade varit jätteasnällt

kram Fredrica

2010-09-23 @ 21:34:31
Postat av: Maria

absolut, skickar ett mail på facebook till dig senare :)

2010-09-24 @ 02:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0