BEIJING

Hallå där hemma!

Sitter nu i soffan i vårt fantastiska hus i Shunyi strax utanför Peking. Jag lider fortfarande av en viss jet lag, igår natt kunde jag inte somna förrän ungefär kl 5 på natten kinesisk tid. Men utöver det mår jag bra! Allt är fortfarande nytt och vi försöker mest komma i ordning i huset. Familjen fick det dagen innan jag kom så här är inte alls i ordning. Idag har vi hyrt en bil med chaufför så att lite större inköp ska göras. Annars är det taxi som gäller.

Har inte varit inne i Peking ännu. Har mest varit i det område vi bor i som kallas för en compound. Väldigt många västerlänningar bor i sådana. Vår compound som hetger Dragon Bay ligger uppsmälld mitt på landet tillsammans med en himla massa andra compounds. In till stan tar det kanske en halvtimme med taxi. Och dit kommer jag först någon gång i veckan då jag ska åka in och rösta på ambassaden och Annika ska fixa ett kinesiskt bankkonto till mig.

Familjen känns bra än så länge och de har välkomnat mig med öppna armar. De har själva inte riktigt koll på vad som gäller här och allt är supernytt för dem också! På måndag åker Johan härifrån i några veckor så då blir det jag och Annika och pojkarna som får försöka få ordning på allt.

Imorgon fyller Annika år och då blir det kalas. De har bjudit hem lite folk från jobb och lite från skolan. Så det ska bli kul att träffa lite mer folk. Alla möjliga nationaliteter. Britter, Spanjorer, Tyskar och kineser!

Jag har gjort en hemsk upptäckt. FACEBOOK finns inte!!

Måste kila!

Återkommer :) kram




Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej Vännen

Det låter som ni har mycket att stå i. Stackars dig att det inte finns Facebook. Men det kanske går att använda MSN. Vi får hålla kontakten på annat vis. Kram Mamma och Pappa

2010-09-04 @ 08:19:36
Postat av: Maria

Ja det är väldigt trist att det inte finns. Blir mycket svårare att hänga med i vad som händer där hemma. Youtube finns inte heller vilket inte heller är jättekul!

2010-09-04 @ 13:03:15
Postat av: Eva Werner

Hej Maria!



Vi här i Abbekås tycker det är förunderligt att du nu är i Peking för att hjälpa den Melanderska familjen. Vi hoppas att du kommer att trivas i det nya landet och allt ska gå bra. Träffade Sophia igår på hennes avskedsfest och hon föreslog att vi tillsammans ska komma och hälsa på. Sophias farmor

2010-09-05 @ 10:17:09
Postat av: Maria

Hej Eva! Allt har gått mycket bra fastän det är mycket att stå i. Jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt idé som Sophia föreslog! Hade varit jättekul. Hälsa farfar Melander och ha det bra!

2010-09-05 @ 13:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0