todelooo

Onsdag och klockan är två. Jag har precis försökt göra min kinesiska läxa så gott jag kan med tanke på att jag missade en lektion förra veckan som tydligen var rätt så tung. Det är så himla klurigt. Om man ska sätta ihop en mening på kinesiska så är det ungefär så här man ska göra. Ta en mening på engelska eller svenska. Översätt sedan varje ord för sig. Sen är det bara att kasta om orden huller om buller och sätta dem på en plats där det inte bör vara enligt svensk eller engelsk grammatik. Och vips! Där har du en kinesisk mening.

I förmiddags var jag med Birgit, en tysk kvinna som bor här och har en son som går i Victors klass, på Alien Street market. Det är en marknad där ryssarna står för kommersen. Storlekarna är därför lite mer i europeisk standard är den asiatiska. Där fanns skyltar på ryska och massvis av ryssar. Idag införskaffades ett par svarta ugg-boots, skinnhandskar, tre filmer och en julklapp. Efteråt åkte vi till Sanlitun, ett väldigt amerikanskt shoppingområde, och åt lite lunch.

Igår kom Johan tillbaka till Kina och familjen. Så nu är hela ligan samlad ett tag framöver. Känns kul! 

Jag kommer att vara i Sverige tre veckor ungefär över julen om allt går som det ska! Och då mamma och pappa, ska ni inte bjuda på ris. För japp, jag har blivit rätt så trött på det redan. Den 11 december räknar jag med att jag befinner mig på svensk mark igen. Och att jag stannar där till ungefär den 3 januari.

Om vänner och släkt vill att jag ska köpa något speciellt till dem som inte tar för stor plats i en resväska får ni gärna säga till! 




 


Kommentarer
Postat av: Eva

Hej Maria!



Kul att läsa din blogg!! Angående julklappar tar jag jätte gärna något från Kina. Du kan säkert hitta något bra till mig. Du får fria händer,väska smycke, kläder eller vad du tycker passar mig.

Imorgon börjar att jobba i butik i Lund, som säljer heminredning skall bli kul.

Kram Eva, ha det gott:)



2010-10-27 @ 17:42:08
Postat av: Malin

Oj då ska jag börja skriva önskelista :)!! Kan du ta en extra stor väska när du ska åka hem?! Är det billigt med barnkläder och skor i Kina?? I så fall blir listan ännu längre. Ha det så bra så hörs vi. Ska bli trevligt att få fira jul med dig. Kram

2010-10-27 @ 21:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0