lov!

Denna veckan har det varit lov här. Det har varit en rätt så lugn vecka.

Men i tisdags bar det iväg på utflykt till Temple of Heaven. Det anses vara en av Beijings vackraste byggnader.
Det kan jag väl kanske hålla med om.



Men än en gång så var det ju lediga och tursistande kineser överallt. Och denna gången märkte vi det ännu mer. Här var det folk som kom fram och skulle ta foto med mig och pojkarna hela tiden. Kan tänka mig att det är folk som kommer från lite mindre städer och landet som har en liten semester i huvudstaden när dem är ledig som inte alls är vana vid västerlänningar. Med blont hår dessutom. Det var helt okej de första tio fotona som man fick vara med på men till slut blev det lite frustrerande. Till sist hade varken pojkarna eller jag ork att le en gång till för kameran så då sade vi bara nej och gick vidare.

På bilden till höger fotade jag ett intressant fenomen. Det fanns ett stort vitt altare där och mitt på fanns en cirkel som var en knapp meter i diameter. Denna cirkel heter världens mitt. Det ansåg tydligen någon gammal kejsare. På den offrade han mat och djur till Buddha. Men nuförtiden är det så att alla kineser som kommer hit ska ställa sig på denna. Och när det är supermycket folk här så ska ju alla stå där ändå. Gärna samtidigt. Det var detta lilla kaos jag försökte föreviga med detta foto.

Efter detta åkte vi till Jingshan-parken som ligger previs norr om förbjudna staden. Där skulle vi äta lunch. Marianne, mamman i den andra familjen fick syn på en restaurang och sprang över vägen för att kolla läget. Hon viftade sedan över oss och vi fick gå in och sätta oss och vänta på att de skulle fixa ett bord till oss. Under tiden fick Annika och Marianne titta på menyn. Och tur var det! Det visade sig att vi hade kommit in på en restaurang där de serverade mat som liknar den som Timon och Pumba gillar. Larver, maskar, aphjärna och allt möjligt. Jag menar verkligen allt möjligt. Stuvad skölpadda eller sköldpaddsoppa? Det som var mest normalt på menyn var nog hajfenssoppa. Så vi gick innan vi hade hunnit få ett bord. Strax efter hittade vi ett litet kinesiskt ställe som passade oss bättre.

Efter vi hade laddat batterierna gick vi in i parken och upp för en himla massa trappor på ett konstgjort litet berg. Där uppe fanns ett litet tempel med en stor Buddha och samt en fantastisk utsikt över hela Peking! Berget byggdes för att man skulle kunna njuta av utsikten av förbjudna staden.


Förbjudna staden och den smog som ofta ligger över Peking.


Resten av veckan har utgått mestadels från hemmet. Smognivån i Peking har varit alldeles för hög för att vara ute längre stunder. Högsta värde på skalan man mäter med är 500 och de senaste dagarna har det varit ungefär 420 här. Och det räknas som "hazzard". Alltså farligt! Sverige har nästan aldrig haft mer än 50 på denna skalan. Det är väldigt konstigt att behöva tänka på sådant. Men sånt får man ta :) 

Så vi har suttit innomhus och lekt med Maxy och killarna har spelat ett datorspel som heter Runescape. Låter det bekant min kära bror?


Här har vi lilla söta Maxy.

Nu har jag nyss kommit hem från en liten shoppingrunda. Inskaffade en halsduk och ett par vantar samt en väska. Det börjar bli kallt när man cyklar till skolan med killarna på morgonen. Bäst att klä på sig!!

Ha det bra :)

Kommentarer
Postat av: Morfar

Har och studerat vad du sysslar med i Kina. Det är så att jag skulle vilja resa en tur så fort som möjligt och hälsat på dig. Hälsningar Morfar.

2010-10-09 @ 14:30:03
Postat av: Johan

Ohhhh runescape! Måste nog börja spela igen

2010-10-10 @ 15:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0