helg!

Har haft tre händelserika dagar nu i helgen. I fredags utökades familjen Melander med en medlem. Hunden Maxy, som är så fruktansvärt liten och lite för söt för sitt eget bästa. Hon är en 10 veckor gammal minischnauzer. Det är Richards hund och han har varit väldigt efterlängtad. Denna veckan har pojkarna lov så då får vi lite tid att installera Maxy i familjen.


Annikas och min idé med att mäta med ett äpple, för att se att hon inte är så
himla stor.

I fredags var det 1 oktober vilket innebär att det är Kinas nationaldag. Och just denna dag gick jag och Annika på opera. Men först skulle det köpas biljetter och det gav jag mig in på förmiddagen för att göra. Nu är det så att operhuset ligger precis bredvid himmelska fridens torg. Och himmelska fridens torg är faktiskt världens största torg (true story). Och då kan ni tänka er att det får plats ett par kineser på detta torg. Och det var fullproppat med kineser som stod och viftade sina små flaggor. Jag åkte tunnelbana dit och då hade de stängt av de stationer som tillhör torget. Så jag fick då åka för långt. Och måste även tillägga att det inte var många centimetrar som det inte var folk på i vagnen. Men till slut kom jag och några tusen kineser till upp ur tunnelbanan. Och jag var helt lost. Visste inte vilket som var höger eller vänster. Men sen bestämde jag mig för att följa strömmen och vallfärden mot himmelska fridens torg. Efter många om och men fick jag köpt  biljetterna, såklart efter att jag hittat ingången på operahuset som tog ett litet tag eftersom jag kom från ett knasigt håll och jag fick gå ett helt varv runt denna spektakulära stora byggnad som är som en stor bubbla med vatten runt sig. Till slut förstod jag att jag måste gå ner för några trappor för att komma in, men de missade jag för kom dit från en anna vinkel. Men men sånt är livet. Till slut gick jag mot tunnelbanan, till skillnad mot alla andra. Och var hemma igen efter ett bra tag!

Operahuset

Jag hade aldrig varit på opera tidigare så det var spännande att få se. Det var Don Giovanni i modern tappning som vi såg, en uppsättning från Köln som var här på gästspel. Jag är dock inte så säker på att opera är min grej, men det var absolut kul att få gå. Provar gärna på det fler gånger.

Igår, lördag, så hade jag en fruktansvärd huvudvärk hela dagen men på kvällen bet jag ihop och begav mig in till stan för att möta upp Ylva, en anna svensk tjej som också är au pair. Mammorna i våra familjer jobbar ihop.
Vi var i ett område, Sanlitun, som är lite fartfyllt på kvällen. Lite mer västerlännigar och så. Men så gick vi på jakt efter en bargata vi hört talas om och vi tror att vi hittade den, men dock inte säkra, men om det var den så fann vi den grymt överreklamerad. Vi gick in på en bar där det var kinesisk allsång, udda upplevelse. Var fullt med bord, inget dansgolv och super hög volym på musiken så man kunde knappt prata med varandra. Det stället fick inte så högt betyg. Sen gick vi och tog en kaffe på ett ställe, typ starbucks, och sen bestämde vi oss för att slänga in handuken och bege oss hemåt. Ylva hade en tidig morgon idag och jag hade huvudvärk.

Idag åkte vi på en utflykt som pojkarnas skola annordnade, till silverpadagogerna. Det var en av de häftigaste upplevelserna hittils. Det var fem stora torn som var minnessymboler och gravar för några viktiga personer (minns inte vem det var nu..). Stället var över 600 år gammalt och det var väldigt spännande! Sen började vi en vandring uppför ett berg som var 600 meter högt. Det var jobbigt men det var det värt. Det rann vattenfall längs hela stigen och det var fantastisk utsikt när vi kom upp till bell tower. Där hängde en gammal klocka som hade ett buddhistiskt buskap. Slog man i klockan skulle man få dubbel lycka, perfektion, harmoni och leva länge och massa mer. Så såklart gjorde vi det. Stället låg lite mer än en timmer bussfärd från skolan och det var totalt gömt mellan bergen. Rekommendation till besökare!!







Nu är det Star Wars kväll där nere medans jag sitter och varvar ner här.

Todeloo!


Kommentarer
Postat av: mamma

Vilken gullig liten hund. Du får gärna ta oss till

Silverpadagogerna när vi kommer till våren.

Kram Mamma

2010-10-03 @ 18:22:17
Postat av: Johan

Den hunden var banne mig inte stor! Det ser ut som det finns riktigt mycket att se. Nu får vi bara hoppas att mamma och pappa öppnar plånboken så sonen också kan följa med (man är ju ändå favorit). Vi får ta och snacka på skype någon dag!



Ha det bäst!

2010-10-04 @ 15:04:08
Postat av: Mamma

Vi har två favoriter faktiskt och går du inte i skolan i mars.



Mamma

2010-10-04 @ 20:02:25
Postat av: Anna Lena

Hej Maria

Kände efter att jag läst kommentarerna att jag får nog skicka ett inlägg jag med för att bryta av familjekommentarerna! (fameljeterapeut som jag är)!

Man kan ju inte annat är sitta här på jobbet och bli avis på allt du får se. Dessutom tror jag attt det är helt rätt tid att komma till det stora landet Kina nu, innan de hunnit riva allt gammalt för att lämna plats till alla moderniteter! Jag kan hålla med dig om opera, roligt att ha upplevt med kanske inte min grej heller. Fredrik somnade sist vi var på opera, han kontrade med sina snarkningar (pinsammt)!Jag beundrar dig att du vågar ta dig runt på egen hand, utan att veta helt säkert hur du ska nå ditt mål! Gullig hund som familjen utökats med och roligt att du träffat andra som också jobbar som au-pair! Lev livet och ta hand om dig Kram från Anna Lena

2010-10-05 @ 14:37:40
Postat av: Maria

Johan, du får kanske önska dig det i julklapp!

Anna Lena, kan hålla med dig om att det moderna snart tar över staden. Det ligger lite blandat. Ett gammalt hus här och ett väldigt gammalt där.

Att ta sig runt här är inte alltför lätt, kartorna har en tendens att inte se riktigt likadana ut ibland här. Alla gator är inte utsatta och då kan det bli klurigt. Men det brukar lösa sig :D hälsa familjen!

2010-10-06 @ 09:03:46
Postat av: Emma

Jag är avis på dig Mary, njut av varje sekund och varje ny upplevesle! Vilken underbart söt hund!

Vi saknar dig här hemma!

PUSSS

2010-10-06 @ 21:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0