varma november

Här har varit väldigt fint väder den senaste veckan, som en septemberhöst istället för novemberhöst kanske man skulle kunna säga! Annikas och Johans vän Thomas och hans kompis Bingan prickade in rätt tid för ett Kina-besök!

Veckan har vart lugn, kinesiskan var rätt så svår. Vi ska sätta ihop en massa meningar men det går inte riktigt alltid. Inte som jag vill i alla fall. Och alla sh,zh, j,ch,q,c,x håller på att gå mig på nerverna! De låter ju likadant när jag säger dem, men gör inte det när kineser pratar!

Igår vaknade jag till doften av nybakta frukostbullar och efter det var hopp i kläderna och iväg till yonghegong för att möta upp Charlott! Där började vi vandra in i områdena med hutonger och besökte även konfuciustemplet som ligger där lite inklämt. Det är rätt häftigt, templet ligger mitt i stan men så fort man går in innanför murarna försvinner allt buller och all hets som annars är i Bejing. Det känns verkligen fridfullt. Avslappnande. Vet inte om det också har att göra med all rökelse som tänds vid templena, vilket är en hel del. Redan när man kommer till Yonghegong (Lamatemplet) tunnelbanestation känns det. Så fort man hoppat av vagnen känner man doften!

Inne på Konfuciustemplet lyckades vi pricka in en slags föreställning med dans med mera (skulle kunna beskriva det som en blandning mellan kung fu och tai chi kanske..) Det var lite kul att se!



Efteråt vandrade vi runt i de små gatorna där hutongerna ligger. Vi vandrade en bra bit och till slut kom vi fram till en större väg och en väldigt kinesiskt område och vi visste inte vart vi befann oss. Det var säkrast att vända tillbaka. Efter en stunds vandring blev det lunch för 15 kr! Nudlar, grönsaker och tofu (Charlott är vegetarian) samt te. Helt okej pris!



Innan jag åkte hem besökte jag Yashow Market för att titta runt och då sprang jag på ett par julklappar! Samt två nya filmer införskaffades. Eat, Pray, Love och Milk!

Igårkväll gick Annika och Johan på en slags bal via Annikas jobb så jag var hemma med barnen. Det som var lite jobbigt var att det var strömavbrott i ca två timmar. Tre uttråkade pojkar och jag som skulle laga mat (gasspis) med värmeljus som enda ljuskälla. Men det gick även om pastan blev lite överkokt på grund av allt strul. Precis när vi hade ätit upp och plockat undan så gott det gick så kom strömmen tillbaka, Halleluija!

Nu har vi precis kommit hem från stan där jag för första gången fick prova på Pekinganka. Väl där mötte vi upp Thomas, Bingan och Duncan. Det var rätt häftigt att få prova på ankan. Vi beställde två ankor och det kom ut två kockar som började skära upp ankorna bredvid vårt bord. Det var gott men lite klurigt att äta med pinnar. Tänk er att vika en tacos-tortilla med pinnar. Fingrarna fick hjälpa till då och då! En upplevelse var det absolut men en smaksensation? Nja, det vet jag då inte! Allt som allt var det en väldigt trevlig och rolig kväll!



Nu ska vi se om mammsen och pappsen är sugen på lite skype! Tjingeling så länge

Kommentarer
Postat av: Anna Fossto

Hej Maria!

Det är så roligt att läsa om allt du är med om. Du verkar ha det jätte bra, vilket glädjer mig.

Jag var själv i Peking för några år sedan med min syster. Vi åt oxå Peking anka, tyckte inte heller det var nån sensation smak mässigt men ett måste när vi ändå var där. Kram från Fossto Sthlm

2010-11-08 @ 11:53:40
Postat av: Carro -98

Vad roligt att kolla på dansen och smaka anka! Jag skulle viljat vara med och smakat på den! Starkars er med elavbrottet!

Kramar från Stockholm

2010-11-08 @ 20:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0