tiden bara rusar!

Ching chong kines!

Har precis avnjutit en liten ostbricka samt ett gott glas vin med familjen Melander. Johan åker tillbaka till Europa imorgon så det var en slags mysig och gemytlig avskedskväll. Tiden här i Kina har en tendens att rinna iväg mycket fortare än vad den gör i hemma i Sverige har jag faktiskt fått en uppfattning av. Det kändes som om Johan kom hit förra veckan ungefär men icke! Och om några veckor är jag hemma i Sverige på besök.

Okej, en update på vad som skett senaste veckan. 

Förra helgen var rätt så lugn, jag var hemma med killarna på lördagen då Annika och Johan var ute med vänner. På söndagen åkte jag med Annika till Ikea och sen tog jag mig till en shoppinggata som heter Qianmen som ligger precis söder om himmelska fridens torg. Det var en fantastiskt mysig gata där alla affärer låg i fina och gamla kinesiska hus. Helt plötsligt kom även en gammal spårvagn körandes också. Gick man in i en liten sidogata kom man in i små gränder där det var massvis med försäljning av diverse användbara samt inte så användbara prylar.
Jag var på jakt efter ett par snygga boots eller stövlar vilket jag har varit ett tag nu, men jag ger upp. Jag har för stora fötter. Storlek 39 finns sällan och om det finns så brukar de ändå vara som storlek 37-38 hemma i Sverige. Tack och lov åker jag hem till mitt land där folk har lite större fötter om ett par veckor och då ska jag minsann införskaffa ett par!


I veckan har jag inte gjort så mycket. Mest varit inomhus för det är farligt att vara utomhus. Smognivån har varit på tok för hög denna veckan. Jag har endast varit ute då jag måste, på mina cykelturer till min skola och killarnas skola samt hundpromenader. På den mätaren där jag brukar titta till smognivån börjar luften bli unhealthy över 150. Över 300 är det hazardous, med andra ord farligt och riskfyllt. Vår källare är för tillfället väldigt varm så när jag skulle somna i onsdags tänkte jag öppna mitt fönster lite för att vädra lite. Men det började lukta konstigt, liksom svavel. Jag stängde fönstret rätt fort igen och slog på datorn och tittade. 500 stod siffran på då. Killarnas fotboll har varit inställd efter skolan och de har fått ha inomhusraster.


I fredags var jag med Ylva, Kirsty och Carolina på Bio och såg Harry Potter!! Den var ju läskig och väldigt annorlunda jämfört med de andra filmerna. Och skådespelarna var ju vuxna! Efter bion hann vi med ett par drinkar och sen bar det av hem.

I lördags åkte jag med hela familjen till en marknad som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Typ ching dong, chang yong eller ding dong. Eller något liknande. Det var verkligen en kul upplevelse. Marknaden var delvis utomhus och delvis inomhus. Såg två andra som inte var kineser (reserverar mig för att det kan ha varit en och annan korean, men de kan jag inte se skillnad på än) utom vi. Där fanns verkligen ALLT. Keramik, skor, hundar, riskokare, tejp, kinesiskt julpynt, telefoner, korgar, leksaker, te, mattor, verktyg, rökelse och ja rätt så mycket mer. Och det som jag tyckte var mest tilltalande var att priserna var jättelåga redan från början! Alltså inte så mycket prutning som krävs. Skönt!! Hela marknaden kändes verkligen genuin och kan tänka mig att det är på ett sånt ställe som kineserna själv handlar och inte på de andra turist-marknaderna. Fast här fanns inte märkeskopior i samma utsträckning som de andra marknaderna så om man är ute efter det så är det här fel ställe. Jag och Annika satte och ner och pausade i ett av te-stånden. Man får prova en himla massa te gratis.


En fantastiskt liten dräkt vi hittade på marknanden till vår söta Maxy
som hon kan ha på sig när det blir många minusgrader!

Efter marknaden åkte jag och Annika och storshoppade på Jenny Lou som är en våra bra affärer i närheten och sen blev det tacoskväll för min och pojkarnas del. Var hemma med dem igårkväll!

Idag åkte jag in en snabbis till Yashow market och köpte en resväska på min kära moders order. Och tjejen som sålde den till mig sa att den var top notch, best quality. Så jag känner mig fruktansvärt säker på det nu! Lyckades även beta av ett par julklappar till på listan. Nu har jag bara min bror och pappa kvar att köpa till. Alltid de som är svårast!!!

Måste bara berätta om något underligt jag var med om i fredags. Skulle åka och förlänga mitt visum och var tvungen att ta ett par passfoton för att göra det. Så jag gick till en foto-affär och tog foto. De kallade in mig så att jag fick välja vilken av bilderna de tog på mig som jag ville ha. Sagt och gjort valde jag en i mängden. Då börjar de retuschera bilden. Tog bort alla möjliga fläckar jag hade i ansiktet, suddade bort lite hår och gjorde min hud ljusare. När jag sen fick bilden blev jag paff. Är det där jag?! Såg ut som en docka. Men en sak kan jag säga. Så fin hy har jag aldrig haft förut!

Nu är det snart sovdags, och jag kan ha fönstret öpppet utan problem för den mesta smog blåste bort inatt! Woohoo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0