krock risöl luciatåg snapps

Nu sitter jag i min säng och huvudet känns lite extra tungt efter gårdagens bravader. Har varit ett par fullsmackade dagar nu på sistone.

I fredags åkte jag in mot stan för att hämta upp mitt pass och visum och skulle sen ta mig till västra delen av stan för att köpa biljett till Swedish and Danish lucia and julefrokost. Julbord med andra ord.

Det var lika mycket trafik som vanligt och taxin körde rätt så längsamt för vi åkte i en slags bilkö. När min taxi bromsade in gjorde inte bilen bakom oss. Så en liten smäll blev det men vi körde i så pass låg hastighet att det inte blev speciellt förödande. Taxichaffisen gick ut ur bilen och pratade med kvinnan som körde på oss. Det hela var väldigt lungt och sansat och de stod och tittade till bilen. Till slut tar kvinnan fram sin plånbok och ger chaffisen 100 yuan och så var det överstökat. Vi körde vidare och ungefär 5 minuter senare så står vi helt still i en kö och jag sitter och tittar mig runt så jag missar när de två bilarna precis framför oss kör ihop. Ingen större smäll där heller men de två männen i den första bilen springer ut ur bilen och bak till taxin som körde på dem. De är fly förbannade och står och skriker in i taxin. Förstod inte ett ord av vad de sa, men ändå. När de ska gå tillbaka till sin bil hoppar den kvinnliga taxichaffisen ut och är lika förbaskad hon med. De blir utskällningar hit och dit. När männen går in i sin bil för att köra vidare så ställer sig chaffisen framför deras bil för att de inte ska kunna köra. Jag trodde att de skulle strunta i henne ett tag och bara köra på henne. Men icke, det hela slutar med att en av männen hoppar ut och typ släpar bort kvinnan rätt så våldsamt och puttar in henne i en buske och sen hoppade han snabbt in i bilen igen och de åkte iväg. Jaha, tänkte jag. Nu då?

På kvällen åkte jag in till stan igen och mötte upp Charlott och hennes vänner från universitet. De var redan på en koreansk restaurang och Charlott berättade när hon mötte upp mig att de var rätt så många idag. När jag kom in så såg jag att det stämde och sammanlagt blev vi ett gäng på kanske 30 pers. Svenskar, danskar, japaner och koreaner. Övervikt av svenskar och koreaner. Jag slog mig ner på golvet (där man skulle sitta) och blev bjuden på koreanskt risöl, vilket var intressant. Väldigt sött. Hela kvällen blev trevlig och det var kul att träffa massa folk. Många skåningar eftersom de är här på utbyte från Lunds universitet. I dessa kretsar är jag känd som tjejen med ugn. När Charlott har berättat om mig för de innan så har hon sagt att jag bor i ett hus och att vi har en ugn. Ugn som oftast är ett okänt begrepp i Kina. Och eftersom studenterna endast har tillgång till ett litet gemensamt kök så är det en big deal.

Igår var vi på Radisson Blu hotel och hade en kalaskul helkväll. Det hade annordnats en lucia och jultillställning i svensk och dansk tradition. Var där med samma gäng som kvällen innan plus kanske 200 personer till. Det serverades julmat i stora mängder och här fanns verkligen allt. När man såg hur lyckliga alla studenterna blev av att äta svensk mat eller iallafall inte kinesisk mat så insåg jag att jag jämfört med dem är rätt så bortskämd med mat här. Hela kalaset kostade 250 och då ingick mat, snapps, öl och vin. Hur mycket som helst. Så fort man tagit ett par klunkar av sitt vin kom en snäll kines fram och fyllde på. Kan kanske vara därför mitt huvud är så tungt?
In kom också helt plötsligt ett luciatåg. Det hade jag verkligen inte förväntat mig att se i Peking. Det sjöngs snappsvisor i stora mängder och det var musikquiz med svensk och dansk musik. Efteråt satte det igång med svensk musik och ett dansgolv uppstod plötsligt. Den ultimata glädjen blev när de satte igång Highway man med Hoffmaestro. En riktigt lyckad kväll med massa skoj människor!












Kommentarer
Postat av: Eva Werner o farfar

Hej Maria!

Snart får du komma hem för att ladda upp till andra halvlek. Det har varit fantastiskt att följa din blogg så den är mycket uppskattad.

Välkommen hem och ha en skön och kanske vit Jul med de dina!

2010-12-01 @ 15:51:25
Postat av: susanne persson

hej Maria

Ha en riktig God Jul och ett Gott Nytt År i sweden.

Det är himla roligt att läsa din blogg och få se dina bilder. Det verkar som om du varit med om en del spännande.

Kram från oss alla

2010-12-05 @ 11:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0